Veelgestelde vragen

Vraagbiedingen

Wat is een vraagbod?

Door een vraagbod op een artikel te plaatsen, vraag je aan alle aanbieders van dat artikel om je eenmalig hun beste prijs te bieden. Je vraagt ze dus eigenlijk om je een beter aanbod te doen dan de winkelprijs. Je doet dit met de 'vraagbod knop', die je bij een artikel vindt. Een vraagbod is altijd vrijblijvend, maar de aanbieders zien wel hoe vaak je al gevraagd hebt (spring er dus serieus mee om!). Vraagbiedingen die je plaatst staan voor een bepaalde tijd open en vind je terug in je account onder 'Mijn vraagbiedingen'. Dit kunnen er maximaal 4 tegelijk zijn. In je account onder 'Mijn vraagbiedingen' komen ook de nieuwe prijzen die aanbieders je aanbieden binnen. We noemen zo'n nieuwe prijs een beterbod. Vervolgens is de keuze aan jou en kun jij het beste aanbod kiezen!

Hoe lang is een vraagbod geldig?

De vraagbod tijd staat standaard op 24 uur. Dit betekent dat aanbieders 24 uur de tijd hebben om je een beterbod (beter aanbod) te doen. Na deze tijd sluit het vraagbod en kunnen aanbieders geen beterbiedingen meer doen. De tijd van een beterbod wordt door de aanbieder zelf gekozen en kan zo kort zijn als een uur of zo lang als de resterende tijd van het vraagbod.

Wie behandelt mijn vraagbiedingen?

Zodra je een vraagbod plaatst, ontvangen alle aanbieders van dat artikel jouw vraagbod. Werknemers binnen deze organisaties zullen vervolgens bekijken of er een betere prijs kan worden afgegeven en doen je een beterbod.

Kan ik meerdere vraagbiedingen plaatsen?

Het is mogelijk om maximaal vier vraagbiedingen tegelijk open te hebben staan (van verschillende artikelen). We geven hier een max aan omdat we VraagBod graag serieus willen houden voor onze aanbieders. Aanbieders kunnen ook zien hoe vaak je iets vraagt voor een artikel, dus spring er serieus mee om! Wanneer je een beterbod accepteert, of een vraagbod verloopt, kun je altijd weer opnieuw een vraagbod plaatsen.

Kan ik voor één artikel meerdere vraagbiedingen tegelijk plaatsen?

Je kunt voor één artikel maximaal één vraagbod tegelijk open hebben staan. Wanneer je een beterbod accepteert of het vraagbod verloopt, kun je gewoon weer een nieuwe plaatsen.

Kan ik een verlopen bod weer activeren?

Als een vraagbod verlopen is, zijn alle beterbiedingen die met dit bod te maken hebben ook verlopen. Je kunt altijd weer een nieuw vraagbod plaatsen nadat er een verloopt.

Kan ik bij 2 bedrijven tegelijk een bod accepteren?

Per vraagbod kun je maar één beterbod van één aanbieder accepteren. Bij jouw acceptatie van dit beterbod, komen de andere beterbiedingen van aanbieders van hetzelfde vraagbod te vervallen.

Als de prijs van een product bij aanbieders gelijk is, wie moet ik dan kiezen?

Die keuze is geheel aan jou. Je kunt bijvoorbeeld nog kijken naar de verschillen in levertijd per aanbieder, misschien dat dit je helpt in je keuze.

Waarom antwoordt een aanbieder niet meer op een nieuw vraagbod dat ik heb geplaatst?

Een aanbieder bepaalt per vraagbod zelf of en wanneer hij wel of niet reageert met een nieuwe prijs.

Jouw gegevens

Wat doen jullie met mijn gegevens?

Wij delen je gegevens alleen met de aanbieders bij wie je een bestellingen hebt geplaatst. Aanbieders verklaren bij gebruik maken van het platform enkel jouw gegevens te gebruiken voor het verzenden van een bestelling. Wij delen je gegevens niet met derde partijen zonder dat hier een expliciete reden voor is. Lees hier meer over de privacyverklaring.

Ik heb meerdere accounts, kan ik die samenvoegen?

Dit is momenteel niet mogelijk.

Op welk e-mailadres ontvang ik berichten?

We versturen e-mails naar het adres waarmee je je aangemeld hebt op de website. In je account, onder ‘Instellingen’ kun je dit e-mailadres wijzigen.

Bestellen

Kan ik een verzending annuleren?

Momenteel is dit helaas nog niet mogelijk. Wel kun je de bestelling retourneren zodra je deze thuis ontvangt. In je account vind je per bestelling bij een artikel een knop met ‘Ik wil dit artikel retourneren’. Klik op de knop en volg de getoonde stappen.

Welke betaalmethoden kan ik bij jullie gebruiken?

Momenteel kun je bij ons betalen via iDEAL bij je eigen vertrouwde bank.

Kan ik ook in andere valuta betalen?

Wij accepteren momenteel alleen betalingen in euro’s.

Retourneren of ruilen

Hoe stuur ik iets terug?

In je account vind je per bestelling bij een artikel een knop met ‘Ik wil dit artikel retourneren’. Klik op de knop en volg de getoonde stappen.

Binnen welke termijn kan ik retourneren?

VraagBod hanteert een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit betekent dat je je bestelling binnen 14 dagen na levering kunt retourneren. In je account vind je per bestelling bij een artikel een knop met ‘Ik wil dit artikel retourneren’. Klik op de knop en volg de getoonde stappen.

Kan ik meerdere artikelen tegelijk retourneren (in één doos bijvoorbeeld)?

Dat kan, wanneer meerdere artikelen bij één aanbieder zijn besteld. In je account vind je per bestelling bij een artikel een knop met ‘Ik wil dit artikel retourneren’. Klik op de knop en volg de getoonde stappen. Herhaal het retourproces per artikel om meerdere artikelen te retourneren. Het is belangrijk dat je elk artikel apart retour meldt. Stop alle artikelen die retour moeten naar dezelfde aanbieder in één doos, met alle retourbonnen, zodat de aanbieder kan controleren of het de juiste artikelen zijn.

Wat moet ik doen als ik na de bedenktermijn van 14 dagen toch wil retourneren?

Retourneren ná 14 dagen kan momenteel niet via vraagbod.nl. We verzoeken je dan rechtstreeks contact op te nemen met de aanbieder en samen te overleggen of dit mogelijk is. Sommige aanbieders hebben bijvoorbeeld een langere bedenktermijn dan 14 dagen. In je account vind je per bestelling de contactgegevens van een aanbieder.

Ik wil beroep doen op (fabrieks)garantie van een artikel

Dit kan momenteel niet via vraagbod.nl. We verzoeken je dan rechtstreeks contact op te nemen met de aanbieder en samen te overleggen of dit mogelijk is. In je account vind je per bestelling de contactgegevens van een aanbieder.

Kan het geld van een geretourneerd artikel terug worden gestort op een andere rekening dan de rekening waarmee besteld is?

Dit is helaas niet mogelijk. Wij storten het geld van een geretourneerd artikel, na acceptatie van retournering door de aanbieder, altijd terug op de rekening vanaf waar de bestelling betaald is.

Kan ik een artikel ruilen?

Dit kan momenteel niet via vraagbod.nl. We verzoeken je dan rechtstreeks contact op te nemen met de aanbieder en samen te overleggen of dit mogelijk is. In je account vind je per bestelling de contactgegevens van een aanbieder.

Kan ik een artikel laten repareren?

Dit kan momenteel niet via vraagbod.nl. We verzoeken je dan rechtstreeks contact op te nemen met de aanbieder en samen te overleggen of dit mogelijk is. In je account vind je per bestelling de contactgegevens van een aanbieder.

Levering

Kan ik kiezen op welke dag en welk tijdstip ik mijn bestelling wens te ontvangen?

Momenteel is dit helaas nog niet mogelijk.

Kan het de pakketje dat ik via jullie bestel ook bij iemand anders worden afgeleverd?

Ja hoor. Vul tijdens het afrekenen gewoon het adres in waar het pakketje afgeleverd moet worden. Oja, is het een cadeautje?
Laat ons dat dan even weten via het contactformulier, dan lichten wij de aanbieder alvast in dat hij de factuur niet in de doos stopt ;).

Bezorgen jullie ook op zondag?

Of bestellingen op zondag bezorgd worden hangt van de aanbieder af en welke verzendmethode of postbedrijf er wordt gebruikt. Momenteel is dit nog niet mogelijk om als optie aan te vinken op VraagBod.

Hoe snel moet ik reageren als ik mijn bestelling niet binnen de levertijd heb ontvangen?

Onze aanbieders proberen hun levertijd altijd zo goed mogelijk in te schatten maar zijn vaak ook afhankelijk van de dienstverlening van bezorgdiensten. Mocht je een bestelling niet binnen de levertijd hebben ontvangen, dan horen we dit graag via het contactformulier zodat we hier op kunnen handelen.

Kan ik een verzending verzekeren?

Momenteel is dit helaas nog niet mogelijk.

Leveren jullie ook in het buitenland?

Aanbieders hebben bij VraagBod de mogelijkheid om aan te geven dat ze ook in het buitenland leveren. Je kunt zien of levering buiten Nederland mogelijk is tijdens het plaatsen van een vraagbod. Vink ‘Levering buiten NL’ aan, en vul de plaats of het land in waar je de bestelling geleverd wilt hebben. Aanbieders kunnen zo hun verzendkosten afstemmen op basis van het verzendadres.

Over VraagBod

Ik hoorde dat jullie werken met een stichting derdengelden, wat is dat precies?

Omdat wij veiligheid en transparantie nastreven voor iedereen die gebruik maakt van het platform, heeft VraagBod als dienstverlener een aparte onafhankelijke stichting opgericht. Deze stichting derdengelden beheert het betalingsverkeer dat via VraagBod loopt. Wanneer een bestelling betaald is, communiceert VraagBod naar de aanbieder dat de betaling voor een bestelling binnen is, en de bestelling veilig kan worden verstuurd. Anderzijds betaalt de stichting het geld pas uit aan de aanbieder ná de bedenktermijn van 14 dagen. Zo ben je er zeker van dat je veilig artikelen kunt bestellen bij aanbieders die je wellicht niet kent.

Zijn jullie aangesloten bij Thuiswinkel waarborg?

Nee wij zijn momenteel niet aangesloten bij Thuiswinkel waarborg.

Kan ik bij jullie werken?

Momenteel hebben we geen openstaande vacatures.

Wat is een startup, en waarom worden jullie zo genoemd?

Een startup is vaak een jong en nieuw bedrijf wat een innovatieve dienst levert. VraagBod valt onder de startups omdat ons bedrijf ook nog relatief jong is.

Hoe zie ik welke aanbieders er bij jullie aangesloten zijn?

VraagBod publiceert geen lijst van alle aangesloten aanbieders. Als je op een artikel uit de catalogus klikt kunt je zien welke aanbieders het artikel voeren.

Is VraagBod beursgenoteerd?

Nee

Overige vragen

Ik heb een tip, wat moet ik daarmee?

We ontvangen graag je tip of feedback via het contactformulier.

Ik heb een vraag die hier niet tussen staat

Mail ons gerust via het contactformulier.

Handelen op VraagBod als aanbieder

Ik wil graag mijn artikelen verkopen via VraagBod, kan dat?

Jazeker heel graag zelfs, we hebben er een aparte pagina op onze site aan gewijd. Bekijk aanbieders.vraagbod.nl en vul het contactformulier in. We nemen dan z.s.m. contact met je op.